Ta reda på vad resultatet av bra marknadsföring kan leda till
Processen att upptäcka nya kunder för ett företags varor eller tjänster kallas leadsgenerering. Om du är en marknadsförare eller skaparen av ett B2B-företag har du sannolikt viss expertis inom branschen.
Tvärtemot vad många tror är leadgenerering mer än att bara ringa telefonsamtal eller skicka ut ett stort antal e-postmeddelanden. Det är mycket mer komplicerat.
Hur genererar man leads?
Processen att upptäcka nya kunder för ett företags varor eller tjänster kallas leadsgenerering. Om du är en marknadsförare eller skaparen av ett B2B-företag har du sannolikt viss expertis inom branschen.
Tvärtemot vad många tror är leadgenerering mer än att bara ringa telefonsamtal eller skicka ut ett stort antal e-postmeddelanden. Det är mycket mer komplicerat.
Vad är ett lead?
En lead är någon som har visat intresse för ditt företags produkt eller tjänst.
Som lead blir du uppringd av ett företag eller en organisation som du redan har interagerat med, snarare än att få ett kallt samtal från någon som köpt din kontaktinformation.
Du kanske har svarat på en enkät online för att lära dig mer om bilunderhåll. Om du sedan fick ett mejl från bilhandlaren vars undersökning du gjorde, skulle det vara mindre invasivt och irrelevant än om de bara hade kontaktat dig utan att veta om du bryr dig om fordonsunderhåll eller inte, eller hur?
Ur kommersiell synvinkel har fordonshandlaren stor nytta av den information de har samlat in från dig eftersom den hjälper dem att förstå vad du vill ha hjälp med.
Leadsgenering via annonsering
När dessa komponenter är på plats kan du börja använda olika taktiker för att leda besökare till din målsida och därigenom börja producera potentiella kunder.
Men vilka kanaler ska du använda för att marknadsföra din målsida?
Diagrammet nedan visar vägen från marknadsföringskanaler till en målsida.
Det finns fler vägar du kan använda för att omvandla besökare till potentiella kunder. Låt oss börja.
Innehåll är ett utmärkt sätt att leda människor till en målsida. Vanligtvis genererar du innehåll för att leverera användbar och gratis information till besökarna. Uppmaningar kan visas var som helst i din text, inklusive ”inline”, ”bottom-of-post”, introduktionen och till och med sidofältet. En besökare är mer benägen att klicka sig vidare till din målsida om ditt material är relevant för dem.