Google Analytics för nybörjare

Behöver du vår hjälp?

Solvify är ett digitalt företag som fokuserar på ditt företags mål och målgrupp, vilket gör det lättare för dig och dina kunder att upptäcka varandra. Är du nyfiken på hur?

Vänligen kontakta oss

Google Analytics, ofta känt som GA, är ett mångsidigt och användarvänligt verktyg för webbplatsägare som vill förstå var deras trafik kommer ifrån och hur människor interagerar med deras webbplats. Som ett resultat ger det här inlägget några rekommendationer som du kan använda som nybörjare i Google Analytics.

En snabbstartsguide för Google Analytics

Här är några tips för dig som precis har börjat med GA-analys-/spårningsverktyget:

 

Skapa ett konto

 

Om det här är första gången du använder GA måste du skapa ett Google-konto. Du kan då komma åt Google Analytics. Om du vill använda funktionen för ett företag rekommenderas det att alla medlemmar uppger sin arbetsmailadress vid anmälan. Därefter har alla en tydlig bild av vem som har tillgång till funktionen.

 

Vad målet med er hemsida

 

Det första du bör göra som företag är att bestämma vad målet med webbplatsen är. Vad vill du säga till dina användare? Handlar det om att sälja eller attrahera nya medlemmar? Du får ut det mesta av GA-funktionen om du bestämmer dig för detta, och det blir lätt att veta vilken data du ska söka efter.

Det är viktigt att komma ihåg att om du tillhandahåller dina tjänster i vissa städer eller län bör du inte inkludera Sverige i geografin, eftersom det skulle leda till att annonsen visas över hela Sverige. Om du har ett begränsat upptagningsområde vill du inte spendera dina reklampengar på personer som klickar på annonsen i ett område där du inte kan eller vill tillhandahålla din tjänst.

 

Hur fungerar Google Analytics?

 

All data och information samlas in och levereras till organisationen genom Google Analytics. En kod måste läggas till på webbsidan för att uppgifterna ska kunna överföras. Något som kan göras manuellt eller med Google Tag Manager.

Som ett resultat, besök webbplatsen med jämna mellanrum och jämför vad kunderna letade efter i rapporten med de termer du angav. Du kan behöva infoga negativa sökord under vissa omständigheter, vilket du kan göra under Avancerade kontoinställningar. Mer om det senare.

 

Resurser för CTA

 

Se till att du har ett ramverk.

Som nybörjare är det viktigt att ha ett välorganiserat Google Analytics-konto. Du vill att dina rapporter ska fungera för dig snarare än mot dig. Säkerhetskopiera all data du får och se till att inkludera besökare samtidigt som du utesluter andra.

Sätt upp specifika mål.

När du först börjar använda GA kan det vara fördelaktigt att samarbeta med företaget för att fastställa dina mål så att alla förstår varför du använder Google Analytics!

 

Vi kan hjälpa dig.

06. Annonstillägg

 

När mobilsökningar ökar rekommenderar vi alltid att du inkluderar ditt telefonnummer som ett annonstillägg. Många kandidater vill snabbt och enkelt kontakta företaget, och med detta verktyg ger du kunden möjlighet att ringa direkt från sökresultaten. Det kan gälla till exempel möten eller täta konsultationer.

07. Sidhyperlänkar

 

Vi föreslår att alla våra kunder använder alternativet sidlänkar, som finns under verktygets avancerade inställningar. Genom att hänvisa kunder till specifika undersidor som ”ring oss”, ”öppettider” eller ”be om offert” ökar du inte bara din exponering utan gör det också enklare för dem att vidta omedelbara åtgärder. Kom ihåg att det är helt gratis att lägga till sidlänkar. Betrakta följande exempel.

Läs mer om leadsgenerering

Läs mer om Google annonsering

Behöver du vår hjälp?

Vi är ett fullserviceföretag som kan hjälpa dig med digital marknadsföringsstrategi och genomförande, konstruktion och design av webbplatser samt övervakning av marknadsföringsaktiviteter.

[/vc_row_inner]