Få framgång genom Google Ads
I en värld där allt mer söks på nätet är det avgörande att vara synlig där konsumenterna söker. För mindre lokala företag har telefonkataloger och, på senare tid, internettjänster som Hitta och Eniro möt denna efterfrågan. Dessa tjänster har dock sedan ersatts av sökmotorer som Google. Här är några tips som hjälper dig att lyckas med Solvify Ads-annonsering på Google!
Svårigheten med Google-annonsering är att du saknar teknisk förståelse för hur digital marknadsföring fungerar och kanske inte har råd med hjälp av en byrå eller expert. Det är därför vi skapade Solvify Ads – enkel Google-annonsering!
”Solvify Ads är för dig om du inte har tid eller lust att lära dig om digital marknadsföring.” Samtidigt förstår du att du måste vara synlig för att bli upptäckt! ”
Mycket av annonseringen med Solvify sker automatiskt via AI-optimering. Det finns flera enkla saker att komma ihåg när du börjar med annonsering om du vill lyckas. Här är sju verkliga steg du kan göra för att snabbt och framgångsrikt komma igång med din annonsering!
01. Budget
Det trevligaste med Solvify Advertisements är att du inte behöver betala medan dina annonser helt enkelt visas i sökresultaten; istället tas pengar bara bort från din budget när någon klickar på din annons.
Att veta vad du betalar för och att inte behöva betala något om ingen klickar på annonsen har hjälpt Google att bli världens största annonsplattform. Som annonsör kan du vara säker på att dina pengar inte kommer att slösas bort av en annons som ingen har sett. Det här är bra marknadsföring, enligt oss!
Håll ett register över din intrycksdelning!
Det är en bra idé att experimentera samtidigt som du skapar din första budget. Det kan vara svårt att avgöra hur mycket som verkligen söks efter vissa termer på olika platser. Håll koll på din ”Visningsandel” som den visas på din rapportsida. Den informerar dig om hur stor andel av sökningarna efter dina sökord som resulterar i att din annons visas.
Till exempel, om din visningsandel är 12 %, indikerar det att din annons inte visas i 88 procent av sökningarna på din plats för dina specifika sökord. Detta beror ofta på en otillräcklig daglig budget, men det kan också bero på att vissa breda fraser som kanske är mindre relevanta för att just ditt företag förbrukar en orimlig mängd kontanter.
Solvify Ads tar hand om och optimerar detta över tid, men du kan själv påskynda processen. På verktygets rapporteringssida kan du enkelt se vilka specifika sökord användare placerade i Googles sökfält, vilket sedan resulterade i riktiga klick. Tänk på om de ytterligare sökorden du lagt till bidrar med något.
02. Geografi
Det är viktigt att du anger rätt geografi, det vill säga de platser där du är aktiv. Du kan snabbt ange en nation, ett län, en stad eller en del av en stad här. Om du till exempel verkar på nationell nivå behöver du inte inkludera alla län.
Det är viktigt att komma ihåg att om du tillhandahåller dina tjänster i vissa städer eller län bör du inte inkludera Sverige i geografin, eftersom det skulle leda till att annonsen visas över hela Sverige. Om du har ett begränsat upptagningsområde vill du inte spendera dina reklampengar på personer som klickar på annonsen i ett område där du inte kan eller vill tillhandahålla din tjänst.
Item No.
03. Nyckelord
Inkludera de sökord som är mest relevanta för ditt företag. Endast ett fåtal krävs. Kom ihåg att inte använda för breda termer som enskilda sökord, som ”billigt”, ”sälj” eller ett platsnamn. Dessa kommer att sluka upp majoriteten av dina utgifter på mindre eller helt orelaterade klick.
Som ett resultat, besök webbplatsen med jämna mellanrum och jämför vad kunderna letade efter i rapporten med de termer du angav. Du kan behöva infoga negativa sökord under vissa omständigheter, vilket du kan göra under Avancerade kontoinställningar. Mer om det senare.
Item No.
04. Negativa sökordsfraser
Du kan behöva förbättra din annonsering med negativa sökord under flera omständigheter. Om du till exempel äger ett företag som erbjuder golfutrustning, skulle du inkludera Volkswagen som ett negativt sökord eftersom du inte vill att din annons ska visas när folk söker efter ”Volkswagen Golf”. Du kan också inkludera ”resor” som en negativ term om du inte vill visas för personer som söker efter ”Golfresor.”
05. Annonsen
Det är viktigt att utforma din annons korrekt. Fundera på vilken information som är mest nödvändig att inkludera i annonsen, till exempel ”gratis hemleverans”, ”24 timmars telefonassistans”, ”personlig service” eller liknande. Eftersom annonsen är din Google-butik är det en bra idé att fundera över hur den ska utformas. Du kan göra ändringar i din annons när som helst med hjälp av verktyget.
Solvify rekommendationer: För att göra saker enklare har vi sammanställt två riktiga idéer för att skapa en klickvänlig annons i Google Ads på 5 minuter.
06. Annonstillägg
När mobilsökningar ökar rekommenderar vi alltid att du inkluderar ditt telefonnummer som ett annonstillägg. Många kandidater vill snabbt och enkelt kontakta företaget, och med detta verktyg ger du kunden möjlighet att ringa direkt från sökresultaten. Det kan gälla till exempel möten eller täta konsultationer.
07. Sidhyperlänkar
Vi föreslår att alla våra kunder använder alternativet sidlänkar, som finns under verktygets avancerade inställningar. Genom att hänvisa kunder till specifika undersidor som ”ring oss”, ”öppettider” eller ”be om offert” ökar du inte bara din exponering utan gör det också enklare för dem att vidta omedelbara åtgärder. Kom ihåg att det är helt gratis att lägga till sidlänkar. Betrakta följande exempel.
Läs mer om hur Google analytics fungerar
Läs mer om leadsgenerering här